Hellaspath :: Αρχείο ορεινών διαδρομών για GPS στα Ελληνικά βουνά

Διαδρομές

ΠAΪKO - Υψ. 1650 μ.

Νομοί: Κιλκίς / Πέλλας

Aρχεία Σημείων Προορισμού του Βουνού (Waypoints)
Σύνολο Σημείων Waypoints: 50

Aρχείο Σημείων Προορισμού GPS Exchange (GPX): Paiko.gpx

Aρχείο Σημείων Προορισμού OziExplorer (WPT): Paiko.wpt

Aρχείο Σημείων Προορισμού GoogleEarth (KML): Paiko.kml

Aρχείο Σημείων Προορισμού με όλες τις Διαδρομές: Paiko_total.kml

Προβολή της λίστας των Σημείων Προορισμού (Waypoints)

Διαδρομές στο βουνό: 3

Ελευθεροχωρί - κορυφή Γκόλα Τσούκα (Ρωμαϊκό Μονοπάτι)

Καταρράκτες Σκρα - Μεγάλα Λιβάδια

Καστανερή - Καντάστι (1649μ) - Πραματάρι

Προβολή του Χάρτη σε Νέο Παράθυρο

Ελευθεροχωρί - κορυφή Γκόλα Τσούκα (Ρωμαϊκό Μονοπάτι)

Μήκος: 20547 μ.
Υψ. Ανάβαση: 1989 μ.
Υψ. Κατάβαση: 2290 μ.
Μέγιστο Υψόμετρο: 1657 μ.
Ελάχιστο Υψόμετρο: -237 μ.
Τrackpoints: 457

Paiko.Eleytheroxori-Gkola_Tsouka.gpx

Paiko.Eleytheroxori-Gkola_Tsouka.plt

Paiko.Eleytheroxori-Gkola_Tsouka.kml

Η καταγεγραμμένη ανάβαση είναι μια κυκλική διαδρομή με αρχή και τέλος το χωριό Ελευθεροχώρι και αφετηρία την τοποθεσία Αλώνι, πάνω από το χωριό.
Από την τοποθεσία Αλώνι στα 800 μ. παίρνουμε το μεγάλο μονοπάτι δεξιά (Ρωμαϊκό μονοπάτι) που οδηγεί στη τοποθεσία Αγνάντι. Στην διαδρομή, λίγο πριν φτάσουμε στο Αγνάντι στρίβουμε σε μικρότερο μονοπάτι αριστερά προς την βρύση Όρλια Βόντα. Η κανονική διαδρομή είναι ευθεία και είναι συντομότερη. Από την βρύση Όρλια Βόντα ανηφορίζουμε ώσπου συναντάμε το κεντρικό μονοπάτι στη τοποθεσία Αγνάντι. Το Αγνάντι είναι ξέφωτο και λιβάδια με θέα προς τα νότια.
Το μονοπάτι συνεχίζει μέσα από το πυκνό δάσος με κατεύθυνση βορειοδυτικά και σε 1 χλμ. συναντά κάθετα το δρόμο που πηγαίνει δεξιά προς το χωριό Καστανερή. Εμείς ακολουθούμε τον κατηφορικό δρόμο προς τα αριστερά για 800 μέτρα περίπου. Προσοχή, καθώς προχωράμε στο δασικό δρόμο θα πρέπει να βρούμε το μονοπάτι για την κορυφή στα δεξιά μας το οποίο ανηφορίζει μέσα από τη δασωμένη πλαγία. Λίγο ψηλότερα το δάσος αραιώνει και το μονοπάτι, με κόκκινα σημάδια, πιάνει την κύρια κορυφογραμμή του βουνού. Ψηλότερα συναντάμε ένα κιόσκι που διακρίνεται μπροστά μας και λίγο δεξιότερα την ψηλότερη κορυφή. Το έδαφος μέχρι την κορυφή Γκόλα Τσούκα (1650μ.) είναι πετρώδες.
Η κατάβαση γίνεται από τις απότομες νότιες πλαγιές τη κορυφής κατευθείαν προς το καταφύγιο του ΠΟΟ Γιαννιτσών. Από το καταφύγιο ακολουθώντας για 1 χλμ το δρόμο προς τα ανατολικά, φτάνουμε σε διασταύρωση και συνεχίζουμε δεξιά κάτω (αριστερά πηγαίνει προς Καστανερή). Στις επόμενες δύο διασταυρώσεις δασικών που συναντάμε πηγαίνουμε αριστερά. Εκεί που τελειώνει ο δασικός δρόμος αρχίζει το μονοπάτι. Στην πρώτη διασταύρωση του μονοπατιού ακολουθούμε το δεξιό ενώ στην επόμενη κεντρική διασταύρωση πηγαίνουμε δεξιά στο μονοπάτι με την ονομασία «Μυστήριο» το οποίο θα μας οδηγήσει στην τοποθεσία Αλώνι (αρχή της διαδρομής). Από εδώ συνεχίζουμε δεξιά το Ρωμαϊκό μονοπάτι ώσπου συναντάμε το δρόμο που φτάνει μέχρι το Αλώνι, που είναι η αρχή του Ρωμαϊκού μονοπατιού. Μετά από 10 λεπτά φτάνουμε στις κεραίες λίγο πάνω από το Ελευθεροχώρι.

Καταγραφή διαδρομής: Κρούπης Νικόλαος

Στο μέσο της διαδρομής το μονοπάτι κινήτε σε σταθερό υψόμετρο κοντά στα 1400 μέτρα για μερικά χιλιόμετρα (31-03-2013)

Η νοτιοανατολική ράχη από όπου το μονοπάτι βγάζει στην κορυφή (31-03-2013)

Καταρράκτες Σκρα - Μεγάλα Λιβάδια

Μήκος: 15947 μ.
Υψ. Ανάβαση: 1304 μ.
Υψ. Κατάβαση: 531 μ.
Μέγιστο Υψόμετρο: 1449 μ.
Ελάχιστο Υψόμετρο: 400 μ.
Τrackpoints: 466

Paiko.Skra-Megala_Libadia.gpx

Paiko.Skra-Megala_Libadia.plt

Paiko.Skra-Megala_Libadia.kml

Η διαδρομή ξεκινά από τους γνωστούς καταρράκτες έξω από το χωριό Σκρα και καταλήγει στο χωριό Μεγάλα Λιβάδια. Ανοίχτηκε σχετικά πρόσφατα από τρεις ορειβάτες, τους Γιάννη Κυριαζή, Παναγιώτη Παπαδόπουλο και Νίκο Πετρούδη.

Από το parking των καταρρακτών (450 μ) κατηφορίζουμε το γνωστό λιθόστρωτο μονοπάτι που περνώντας από γεφύρι φτάνει σε διασταύρωση, όπου με μια μικρή παράκαμψη αριστερά οδηγούμαστε σε πανέμορφους καταρράκτες. Μετά από λίγο το κυρίως μονοπάτι οδηγεί στη γαλάζια λίμνη, και στη συνέχεια σε χαρακτηριστικό καταρράκτη με σπηλιά και παγκάκι. Από εδώ  ξεκινά το ορειβατικό κομμάτι της διαδρομής, καθώς το μονοπάτι χώνεται σε υπέροχο δάσος από πλατάνια και κινείται παράλληλα με το ρέμα. Μετά από λίγη ώρα περνάμε χαρακτηριστικό βράχινο όγκο γεμάτο με σταλακτίτες, όπου ο μονοπάτι γίνεται πολύ ανηφορικό. Μετά χωνόμαστε σε βαλτώδες έδαφος με πολύ πυκνή βλάστηση. Στη συνέχεια μπαίνουμε σε πυκνό δάσος οξιάς όπου το μονοπάτι σε σημεία είναι ασαφές, γιʼ αυτό προσοχή στα σημάδια (κορδέλες και μπογιά). Στα 590 μ διασταυρώνουμε χωματόδρομο τον οποίο σχεδόν αμέσως αφήνουμε. Το ίδιο συμβαίνει και στα 880 μ. Στα 1025 μ ξανασυναντάμε χωματόδρομο τον οποίο ακολουθούμε αριστερά για περίπου 200-250μ. Εκεί στο δεξί μας χέρι βρίσκουμε κόκκινα σημάδια και κορδέλες που μας στέλνουν μες στο δάσος, και μετά από λίγο ξανασυναντούμε το δρόμο έχοντας παρακάμψει μια μεγάλη στροφή του.  Τώρα έχουμε το νου μας για ξέφωτο με κομμένους κορμούς, όπου αφήνουμε το δρόμο και φεύγουμε δεξιά μέσα σε ρέμα. Το μονοπάτι κινείται μέσα σε δάσος  οξιάς και οδηγεί σε ξέφωτο με θαμνώδη βλάστηση όπου χάνεται. Εκεί στοχεύουμε τον αυχένα μπροστά μας, ο οποίος βρίσκεται σε υψόμετρο 1350 μ. Από εδώ μπορούμε να ανεβούμε προαιρετικά στις κορφές στα αριστερά μας (Ν) , οι οποίες καταλήγουν στο Καντάστι. Από τον αυχένα μονοπάτι μας κατεβάζει μέσα από δάσος σε δασικό δρόμο τον οποίο ακολουθούμε. Ο δρόμος ανηφορίζει μέχρι τα 1450 μ και μετά μας κατεβάζει στο χωριό Μεγάλα Λιβάδια (1200 μ), αφού περάσει από τοπία εκπληκτικής ομορφιάς. Σύνολο πορείας 6-7 ώρες.

Καταγραφή διαδρομής: Δίγκας Χρήστος

Καστανερή - Καντάστι (1649μ) - Πραματάρι

Μήκος: 19429 μ.
Υψ. Ανάβαση: 1269 μ.
Υψ. Κατάβαση: 1269 μ.
Μέγιστο Υψόμετρο: 1637 μ.
Ελάχιστο Υψόμετρο: 751 μ.
Τrackpoints: 820

Paiko.Kastaneri-Kantasti-Pramatari.gpx

Paiko.Kastaneri-Kantasti-Pramatari.plt

Paiko.Kastaneri-Kantasti-Pramatari.kml

Μετά από την Γουμένισσα συνεχίζουμε για Καστανερή και στην συνέχεια για Μεγάλα Λιβάδια. Αφού περάσουμε το εξωκλήσι του Προφήτη Ηλία και 1.5 χλμ περίπου μετα την Καστανερή φεύγει δεξιά κατηφορικά χωματόδρομος και είναι η αρχή της πορείας. Μετά από 100μ υπάρχει μαντρί και λίγα μέτρα πρίν ξεκινά το μονοπάτι αριστερά, ασαφές στην αρχή, που τραβερσαρει και μπαίνει στο δάσος όπου και ξεκαθαρίζει. Υπάρχει και σήμανση από τον ετήσιο Ημι-μαραθώνιο. Το μονοπάτι συνεχίζει να τραβερσάρει με ελαφρά σκαμπανεβάσματα μπαινοβγαίνοντας στο δάσος μέχρι ένα σέλωμα από όπου αρχίζει να κατηφορίζει πια πρός την χαράδρα του Στραβοποτάμου μέσα σε όμορφο δάσος οξυας. Φτάνουμε τελικά στο ρέμα και το περνάμε απο ξύλινο γεφυράκι.
Συνεχίζουμε τώρα σε στενό και απότομο μονοπάτι που μετά από λίγο γίνεται αρκετά ασαφές άλλα η σήμανση είναι γενικά επαρκής. Καταλήγουμε σε δασικό δρόμο (ΜΟΝΧΟΜ-2) και το ακολουθούμε δεξιά για 500μ περίπου μέχρι να καβαλήσει ράχη, όπου τον αφήνουμε και μπαίνουμε αριστερά πάλι σε μονοπάτι (ΜΟΝΧΟΜ-3). Το μονοπάτι ανηφορίζει ομαλά και αφού περάσει πηγή καταλήγει σε δασικό δρόμο που έρχεται από την Κάρπη (ΜΟΝΧΟΜ-4). Εδώ τελειώνει και η σήμανση. Συνεχίζουμε δεξιά ελαφρά ανηφορικά στον δρόμο και μετά από 1.5χλμ κάνουμε αριστερά σε διασταύρωση (XDRXDR-2) ενώ δεξιά υπάρχει καλύβι και νερό.  Τελικά φτάνουμε σε χαρακτηριστικό ξέφωτο πάνω σε ράχη (MONXOM-5). Εδώ έρχεται και διαδρομή από την Κάρπη.

Στρίβουμε τώρα αριστερά και ανηφορίζουμε με στόχο τα βραχάκια λίγο έξω από το δάσος όπου και βρίσκουμε το μονοπάτι γενικά εμφανές σε γυμνό έδαφος. Περνά μια συστάδα από οξυές όπου είναι δυσδιάκριτο και αφού κάνει μερικά ζικ-ζακ βγαίνει πάλι στο γυμνό όπου σκορπίζει σε πολλά γιδόστρατα. Η συνέχεια όμως είναι εμφανής. Τελικά η πορεία γίνεται πιο ομαλή και διασχίζουμε όμορφα λιβάδια με στόχο το διάσελο που διακρίνεται στο βάθος.

Αφού φτάσουμε  στο διάσελο τραβερσάρουμε δεξιά στην βάση της κορυφής μέχρι μια λάκκα όπου βρίσκουμε και σημάδια και στην συνέχεια ανεβαίνουμε την λάκκα και τα βράχια μέχρι την κορυφή Καντάστι 1649μ με υπέροχη θέα πρός Τζένα, Πίνοβο, Καιμακτσαλάν και Βερμιο.

Κατηφορίζουμε τώρα πάλι μέσα στην λάκκα ακολουθώντας την σήμανση που μας βάζει σε μονοπάτι, στο δάσος οξυάς και καταλήγουμε σε δασικό δρόμο (MONXOM-6). Κατηφορίζουμε αριστερά. Μετά από 1χλμ, υπάρχει ποτίστρα και αριστερά της υπάρχει τρακτεροδρομος-μονοπάτι που κοβει αρκετό δρόμο άλλα τα τελευταία μέτρα έχει κλείσει. Συνεχίζοντας στον δρόμο φτάνουμε σε διασταύρωση (XDRXDR-3). Αν πάμε δεξιά θα καταληξουμε στις εγκαταστάσεις του δασαρχείου (λιώμενο), από όπου μπορούμε να πιάσουμε το μονοπάτι για Πραματάρι κάνοντας όμως αρκετό κύκλο. Πηγαίνοντας αριστερά φτάνουμε σε νέα διασταύρωση (XDRXDR-4) όπου πηγαίνουμε δεξιά κάτω πλησιάζοντας συνέχεια την χαράδρα. Σε λίγο έρχεται από δεξιά το μονοπάτι από το λιώμενο (MONXOM-7). Συνεχίζουμε στον δρόμο και μετά από λίγο φεύγει μονοπάτι αριστερά σημαδεμένο (ΜΟΝΧΟΜ-8). Αγνοούμε και αυτό το μονοπάτι  και τελικά μετά από λίγο στρίβουμε δεξιά (MONXOM-9, προσοχή δεν υπάρχει καλή σήμανση) μπαίνοντας σε καλό μονοπάτι που καταλήγει στο ποτάμι. Η παλιά γέφυρα που υπήρχε εδώ έχει πέσει και την άνοιξη θα πρέπει να βγάλουμε σίγουρα παπούτσια για να περάσουμε. Συνεχίζουμε απέναντι σε πολύ καλό μονοπάτι με υπολείμματα από καλντερίμι ανηφορίζοντας αρχικά με ζικ-ζακ και στην συνέχεια πιο ομαλά. Καταλήγουμε στην άσφαλτο στην θέση Πραματάρι όπου υπάρχει υπερυψωμένη σκοπιά παρατηρητήριο. Ακολουθούμε την άσφαλτο για 2.5χλμ περίπου μέχρι την αφετηρία της διαδρομής.

Συνολική διάρκεια πορείας 6-7 ώρες.

Υ.Γ. Τον Μάιο του 2017 που έκανα την διαδρομή υπήρχαν πεσμένα δέντρα μεσα στο μονοπάτι κατηφορίζοντας στο ρέμα από το μαντρί, που δυσκολεύουν λίγο την πορεία.