Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτικές.

(συνθήκες στο βουνό, καιρός, εκπαίδευση, τεχνικές, απορίες, ιστορία, κλπ)
Άβαταρ μέλους
niki_kar
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 716
Εγγραφή: Πέμ 07 Ιαν 2010, 08:50
Τοποθεσία: Έδεσσα
Επικοινωνία:

Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτικές.

Δημοσίευση από niki_kar » Δευ 03 Δεκ 2012, 10:16

Αν και αρχίζει να στρίβει αλλού η συζήτηση....
όσα έχουν γίνει σε τοπικό επίπεδο από νομαρχίες και προγράμματα προφανώς έτσι όριζαν οι προδιαγραφές του έργου. Ένας λόγος που δεν σηματοδοτεί ο ΕΟΣ Έδεσσας -εκτός των άλλων- είναι ακριβώς αυτός. Πως δλδ πρέπει μια σήμανση αν την κάνεις να την κάνεις σωστά και όχι όπως να' ναι. Επίσης, γιατί δεν ερωτωνται από τις νομαρχίες οι τοπικοί ορειβατικοί σύλλογοι μιας και είναι οι κύριοι "χρήστες" των μονοπατιών αλλά και γνώστες των περιοχών;;;
Το πρόγραμμα Πίνδος εκεί στο Βόιο είχε βάλει πινακίδες χρόνου άλλα αντί άλλων. Δεν ξέρω αν τις άλλαξαν.

Άβαταρ μέλους
thanasis daskaloudis
Δημοσιεύσεις: 221
Εγγραφή: Πέμ 04 Μαρ 2010, 13:16
Τοποθεσία: Καβάλα
Επικοινωνία:

Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτικές.

Δημοσίευση από thanasis daskaloudis » Δευ 03 Δεκ 2012, 11:58

Με αφορμή την συζήτηση που ξεκίνησε στο παρακάτω νήμα http://www.hellaspath.gr/forum/viewtopi ... 809#unread ανοίγω το θέμα αυτό για την κατάσταση και τις προοπτικές των ορειβατικών μονοπατιών. Ως προβληματισμό και τροφή για την συζήτηση παραθέτω ένα κείμενο που είχα γράψει πριν 2 χρόνια στο περιοδικό του ΕΟΣ Καβάλας. Αναφέρεται βέβαια κυρίως στην περιοχή της Αν. Μακεδονίας αλλά τα προβλήματα είναι ίδια και σε όλα τα ελληνικά βουνά.
Ένας από τους βασικούς στόχους που είχαμε θέσει στον ΕΟΣ Καβάλας τα τελευταία χρόνια ήταν να αναδείξουμε και να προβάλουμε τον ορεινό πλούτο της περιοχής μας και κυρίως του Παγγαίου όρους. Κύριος άξονας αυτής της προσπάθειας ήταν η καταγραφή, η αξιοποίηση και η προβολή των ορειβατικών μονοπατιών. Με την έκδοση βιβλίων, αλλά και μέσα από την ιστοσελίδα και το περιοδικό μας, καταφέραμε να κάνουμε γνωστά στην ορειβατική κοινότητα τα σημαντικότερα ορειβατικά μονοπάτια.
Έτσι στο διαδίκτυο μπορεί κανείς να βρει σήμερα δεκάδες δημοσιεύσεις που αφορούν την ορεινή φύση του Παγγαίου, με κύρια πηγή πληροφοριών την ιστοσελίδα μας.
Παράλληλα με την προβολή, προσπαθήσαμε να συντηρήσουμε πολλά από αυτά τα μονοπάτια: Το μονοπάτι της Μεσορόπης, κυρίως στο δεύτερο μισό τμήμα του, που οδηγεί στην αλπική ζώνη και τα καταφύγια. Τα Μαύρα Νερά στη Νικήσιανη. Το μονοπάτι του Παλαιοχωρίου. Κι όλα τα παραπάνω, στηριζόμενοι αποκλειστικά στις δικές μας δυνάμεις, χωρίς καμία οικονομική ή υλικοτεχνική βοήθεια από κάποιο δημόσιο φορέα (Δήμο, Νομαρχία, Δασαρχείο κλπ.).
Παρ’ όλες τις προσπάθειές μας όμως, η εικόνα που παρουσιάζουν αυτήν τη στιγμή τα μονοπάτια του Παγγαίου είναι απελπιστική. Το πιο παλιό και ιστορικό μονοπάτι, το μονοπάτι της Αυλής, τμήμα του εθνικού μονοπατιού 04, τα τελευταία χρόνια έχει κλείσει από την πυκνή βλάστηση και είναι πλέον αδιαπέραστο. Το μονοπάτι του Παλαιοχωρίου μέσα από τον Τρανό Λάκκο, έχει κλείσει από βράχους που έπεσαν κατά τη διάνοιξη υπερκείμενου δασικού δρόμου. Η πυκνή βλάστηση φράζει και την είσοδο στο μονοπάτι των Μαύρων Νερών. Πρόσφατα, φίλος στο διαδίκτυο, με ενημέρωνε για την ταλαιπωρία που υπέστη μέχρι να βγει από το Κεντίκι της Νικήσιανης στο μοναστήρι του Αγ.Δημητρίου.
Συνέπεια όλων αυτών είναι πως όλο και λιγότεροι ορειβάτες επιλέγουν το Παγγαίο για τις αναβάσεις τους, ενώ κι εμείς είμαστε αναγκασμένοι να τους αποθαρρύνουμε προτείνοντάς τους το μονοπάτι της Μεσορόπης ή της Εικοσιφοίνισσας, τα μοναδικά που έχουν απομείνει πλέον στο νομό Καβάλας.
Είναι λυπηρό το ότι δεν μπορέσαμε να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες που μας δόθηκαν με τα υπάρχοντα ευρωπαϊκά προγράμματα. Όχι ότι δεν ξοδεύτηκαν χρήματα, μόνο που το αποτέλεσμα βρέθηκε σε πλήρη αναντιστοιχία με τα διατεθέντα ποσά. Χωρίς κεντρικό σχεδιασμό, οι μελέτες των έργων αποδείχτηκαν πρόχειρες, αν όχι λανθασμένες, φτιαγμένες από ανθρώπους που δεν έχουν περπατήσει ποτέ σε βουνό ή κομμένες και ραμμένες στα μέτρα του εκάστοτε εργολάβου.
Παράδειγμα παρόμοιας προχειρότητας αποτελεί και η σχετική για το Παγγαίο μελέτη της «Αναπτυξιακής Καβάλας», όπου αναφέρεται ότι «από το Παγγαίο όρος, περνά το διεθνές μονοπάτι Ε4, το οποίο αποτελεί το νότιο κλάδο και προέκταση του ευρωπαϊκού μονοπατιού μεγάλων διαδρομών Ε6». Λίγο παρακάτω αναφέρει ότι «Οι κορυφές Ροδόλειβος (1.927μ.), Κουμπύλη (1.724μ.) και Ανώνυμη (1.910μ.), είναι κατάλληλες για αναρρίχηση». Μόνο που κανένα διεθνές ή ευρωπαϊκό μονοπάτι δεν διέρχεται από το Παγγαίο, ούτε και υπάρχουν σε αυτό κορυφές με ονόματα «Ροδόλειβος» και «Ανώνυμη» και μάλιστα με αυτά τα υψομετρικά χαρακτηριστικά. Για την ανάβαση στην Κουμπυλή αρκεί το απλό περπάτημα, ενώ παραλείπεται το Τρίκορφο (1940 μ.), η μοναδική κορυφή που προσφέρεται για αναρρίχηση. Τέτοιες ανυπόστατες πληροφορίες, που αναπαράγονται και στα επιδοτούμενα από την ευρωπαϊκή ένωση έντυπα πληροφόρησης και προβολής του νομού, μόνο θυμηδία μπορούν να προκαλέσουν στους γνωρίζοντες.
Παράδειγμα λανθασμένης και άστοχης μελέτης είναι κι αυτή που αφορά το μονοπάτι της Μεσορόπης, βάσει της οποίας κατασκευάστηκαν κάγκελα και τσιμεντένια σκαλιά σ’ ένα μήκος 5 χιλιομέτρων, εκτινάσσοντας το κόστος του έργου στα 450.000 €. Το ποσό θα επαρκούσε για να καθαριστούν και να συντηρηθούν όλα τα ορειβατικά μονοπάτια του Παγγαίου. Στο γειτονικό μας Φαλακρό ο εργολάβος επικαλούμενος τις μελέτες τοποθέτησε κάγκελα και στύλους σηματοδότησης σε απόσταση αναπνοής από το δρόμο του χιονοδρομικού κέντρου, ενώ στην υπόλοιπη διαδρομή, εκεί δηλαδή όπου πραγματικά χρειάζεται, πλην όμως κοστίζει, η σηματοδότηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ακυρώνοντας ουσιαστικά το έργο. Το ίδιο και στο Υψάριο της Θάσου. Σύμφωνα με τη μελέτη φτιάχτηκε μια άχρηστη ξύλινη σκάλα προς την κορυφή, που όμως κατασκευάστηκε πολύ εύκολα, αφού ξεκινάει δίπλα από το χωματόδρομο του καταφυγίου της Θάσου, ενώ στην υπόλοιπη διαδρομή, η οποία είναι μακριά από οδική πρόσβαση, οι παρεμβάσεις ήταν αναγκαίες μεν, λίγες όμως και πολύ πρόχειρες.
Με όλα αυτά χάσαμε την ευκαιρία να αναδείξουμε, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, ένα κομμάτι της πολιτιστικής μας κληρονομιάς που είναι τα ορεινά μονοπάτια της περιοχής, ώστε να αποτελέσουν έναν επιπλέον παράγοντα στην ανάπτυξη των υποβαθμισμένων ορεινών περιοχών.
Με θλίψη διαπιστώνουμε βέβαια ότι το πρόβλημα είναι γενικότερο και αφορά το σύνολο των ορεινών περιοχών της χώρας μας. Μονοπάτια μοναδικής ομορφιάς κλείνουν ή καταρρέουν ασυντήρητα και ξεχασμένα. Κι όλοι εμείς που ανήκουμε στην ορειβατική κοινότητα φαίνεται να έχουμε αποδεχτεί μοιρολατρικά την κατάσταση αυτή. Χωρίς καμία αντίδραση παρακολουθούμε ως απλοί θεατές την εγκατάλειψη και τον οριστικό αφανισμό των μονοπατιών. Με μια Ομοσπονδία η οποία, οχυρωμένη πίσω από την αθλητική της ιδιότητα, αρνείται ν’ αναλάβει πρωτοβουλίες ικανές να συσπειρώσουν τους ορειβατικούς συλλόγους, κι όχι μόνο, σε μια κοινή προσπάθεια για την ανάδειξη του προβλήματος και την ανατροπή της υφιστάμενης κατάστασης.
Το σίγουρο πάντως είναι πως αν δεν δράσουμε σύντομα «θα είμαστε η τελευταία γενιά που απολαμβάνει την απαράμιλλη ομορφιά των μοναδικών βουνών, των πολυποίκιλων δασών και των περίτεχνων μονοπατιών της πατρίδας μας», όπως αναφέρει κι ο φίλος Γιώργος Σιδηράς σε ανάλογο άρθρο του.
Προς αποκατάσταση της αλήθειας να πω μόνο πως το μονοπάτι της Αυλής έχει πια καθαριστεί πολύ καλά μετά από εθελοντική εργασία πολλών μηνών των μελών του ΣΧΟ Καβάλας.
Τα λάθη είναι ανθρώπινα, αλλά για να τα κάνεις εντελώς θάλασσα χρειάζεσαι ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Άβαταρ μέλους
Μήτρου Τάκης
Δημοσιεύσεις: 635
Εγγραφή: Πέμ 18 Οκτ 2012, 20:08
Τοποθεσία: Πτολεμαΐδα

Re: Σημανση μονοπατιων

Δημοσίευση από Μήτρου Τάκης » Δευ 03 Δεκ 2012, 11:58

niki_kar έγραψε: Το πρόγραμμα Πίνδος εκεί στο Βόιο είχε βάλει πινακίδες χρόνου άλλα αντί άλλων. Δεν ξέρω αν τις άλλαξαν.
Α) Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Η γνώμη μου; Αναδείξτε, σημαδέψτε, διαδώστε, με μόνο ένα κριτήριο τον σεβασμό στο περιβάλλον και την αισθητική. Μεράκι δηλαδή.
Β) Όπου έμπλεξαν φορείς, Δήμοι, Δασαρχεία, Νομαρχίες, που καλώς μπλέκουν, χωρίς να πάρουν την γνώμη των Ορ. συλλόγων τα κάνανε θάλασσα.
Γ) Αυτό που εννοείς "Πρόγραμμα Πίνδος" και έχεις δίκιο σε ότι αφορά την ουσία, δεν έχει καμιά σχέση με το "Πρόγραμμα Πίνδος". Πρόκειται για έργο της Περιφέρειας Δυτ Μακεδονίας και της Διεύθυνσης Δασών, ίσως να κάνω και λάθος στους φορείς υλοποίησης. Το συγκεκριμένο έργω, παρότι είναι ένα έργο μεγάλων διαστάσεων σε όλη την έκταση της Δυτ Μακεδονίας, ήταν μια ευκαιρία για να γίνει σοβαρή δουλειά που θα έμενε στον χρόνο. Ο σχεδιασμός και οι προδιαγραφές καθώς και οι εργασίες χαρτογράφησης πεδίου μπορώ να πω ότι ήταν σωστές, η υλοποίηση όμως από το εργολάβο, που μοίρασε την δουλειά σε υπεργολαβίες, έγινε άρπα κόλλα, και χωρείς κανενός τον ελέγχο, και μέσα σε τρία χρονιά δεν έμεινε όρθιο τίποτα εκτός από τα ξυλόσπιτα που είναι κλειστά και τα κιόσκια.
Το πρόγραμμα Πίνδος τώρα, είναι κάτι ευρύτερο και αφορά την ανάδειξη, πολιτισμικών, ιστορικών, και οικολογικών, στοιχείων περιοχών μέσα στην δράση του έχει και την αναδείξει πεζοπορικών διαδρομών, που αν ήμασταν σοβαρό κράτος δεν θα ανακατεύαμε δυο και τρεις φορείς να κάνουν το ίδιο έργο. Το πλεονέκτημα του προγράμματος Πίνδος είναι ότι δεν έγινε από κάποιον απρόσωπο φορέα ,αλλά από συλλογική δουλειά και συνεργασία του φορέα υλοποίησης Πανεπιστήμιο Δυτ Μακεδονίας, με τοπικούς φορείς, στην περίπτωση μας για τα μονοπάτια με τοπικούς ορ συλλόγους, και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί πέρα από την ήπια σηματοδότηση που έγινε ταυτόχρονα με την εργασία πεδίου.
Συνημμένα
1 P7289164.JPG
2 PA113278.JPG
3 PA113264.JPG
4 DSCN0237.JPG

Άβαταρ μέλους
niki_kar
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 716
Εγγραφή: Πέμ 07 Ιαν 2010, 08:50
Τοποθεσία: Έδεσσα
Επικοινωνία:

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από niki_kar » Δευ 03 Δεκ 2012, 15:53

Να και μια πινακιδα που πέτυχα στο Βόιο στις 24/5/2010 η οποία φαίνεται να είναι και διορθωμένη κιόλας.
12,5 ορεινά χλμ σε λιγότερο από 2,5 ώρες.
Εικόνα
Όλες οι προσπάθεις αναμφίβολα είναι καλές και όλοι θέλουν να κάνουν καλή δουλειά. Γίνονται που γίνονται, όμως, ας γίνουν συντονισμένα και σωστά.
H EOOA δίνει κάποιες οδηγίες για τη σήμανση των μονοπατιών στην ιστοσελίδα της http://www.eooa.gr/?page_id=563

Άβαταρ μέλους
yannisdelta
Δημοσιεύσεις: 666
Εγγραφή: Πέμ 11 Οκτ 2012, 17:35

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από yannisdelta » Δευ 03 Δεκ 2012, 16:01

Σε όποια χώρα της Ευρώπης κι αν έχω πάει, αυτό που έχω διαπιστώσει είναι οτι σε όλες, μα σε όλες, η σηματοδότηση των ορεινών μονοπατιών έχει ένα συγκεκριμένο κώδικα σήμανσης, αρίθμησης, αναγνώρισης τελως πάντων που τα κάνει πολύ φιλικά στους πεζοπόρους - ορειβάτες. Λιτή κι απέριτη σήμανση με ουσιαστικές και κατατοπιστικές πινακίδες στις κύριες διασταυρώσεις κρατούν οσο το δυνατόν αναλλοίωτο το τοπίο και σε καθοδηγούν σωστά.
Αυτό που νομίζω οτι πρέπει να συμβεί εδώ είναι να αναλάβει ένας και μοναδικός κρατικός φορέας - ΕΟΤ ή διεύθυνση δασών, να συντονίζει την ανάδειξη και συντήρηση των μονοπατιών με έναν και μοναδικό σύμβουλο την ΕΟΟΑ και τα μέλη συλλόγους της.
Κι αν θα πρέπει λόγω διαφόρων γραφειοκρατικών κολλημάτων να ανατίθονται οι "δουλιές" σε ιδιώτες, ας φτιάξει η ΕΟΟΑ μια ιδιωτική επιχείρηση που θα αναλαμβάνει τέτοια έργα, με εθελοντική δουλειά από μέλη της και θα δούμε αν θα είναι ανταγωνιστική στους διαγωνισμούς από τα αρπαχτικά εργολάβους.
Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν συστηματική δουλειά, από σοβαρούς ανθρώπους με γνώση στο αντικείμενο. Κι επειδή ξέρω πολλούς από αυτούς συνεχίζω να ελπίζω οτι κάποια στιγμή κάτι θα γίνει
.

Άβαταρ μέλους
Μήτρου Τάκης
Δημοσιεύσεις: 635
Εγγραφή: Πέμ 18 Οκτ 2012, 20:08
Τοποθεσία: Πτολεμαΐδα

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από Μήτρου Τάκης » Δευ 03 Δεκ 2012, 16:20

niki_kar έγραψε: H EOOA δίνει κάποιες οδηγίες για τη σήμανση των μονοπατιών στην ιστοσελίδα της http://www.eooa.gr/?page_id=563
ΕΟΟΑ . Το αλλο με το Τοτό το ξέρεις, "Ημα νέμα πάρι ραμπότα νέμα"

Άβαταρ μέλους
niki_kar
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 716
Εγγραφή: Πέμ 07 Ιαν 2010, 08:50
Τοποθεσία: Έδεσσα
Επικοινωνία:

Re: Re: Σημανση μονοπατιων

Δημοσίευση από niki_kar » Δευ 03 Δεκ 2012, 16:31

Δεν είπα να κάνει κάτι η ΕΟΟΑ, αλλά οι οδηγίες της μπορούν να χρησιμοποιηθούν από αυτούς που σηματοδοτούν. Καλά λέει ο Γιάννης πιο πάνω.

Άβαταρ μέλους
yannisdelta
Δημοσιεύσεις: 666
Εγγραφή: Πέμ 11 Οκτ 2012, 17:35

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από yannisdelta » Δευ 03 Δεκ 2012, 16:57

ΕΟΟΑ . Το αλλο με το Τοτό το ξέρεις, "Ημα νέμα πάρι ραμπότα νέμα"
Ναι ρε Τάκη ΕΟΟΑ, γιατί ΕΟΟΑ είμαστε όλοι εμείς που ασχολούμαστε με τους συλλόγους μας κι έχουμε οράματα. ΕΟΟΑ δεν σημαίνει μόνο το ΔΣ της και ο πρόεδρος της, αλλά όλα τα μέλη της που κάθε 2 χρόνια έχουμε αν θέλουμε το τρόπο να αλλάξουμε κάποια πράγματα.

Άβαταρ μέλους
thanasis daskaloudis
Δημοσιεύσεις: 221
Εγγραφή: Πέμ 04 Μαρ 2010, 13:16
Τοποθεσία: Καβάλα
Επικοινωνία:

Εργολαβικά κόλπα και στα μονοπάτια;

Δημοσίευση από thanasis daskaloudis » Τετ 05 Δεκ 2012, 14:36

Ένα άρθρο που αλίευσα με το τίτλο "Εργολαβικά κόλπα και στα μονοπάτια;" και αναφέρεται στο μονοπάτι από το Ματσούκι για Καλαρρύτες. Ακριβώς αυτά που γράφει το άρθρο, σκέφτηκα και ένιωσα και εγώ όταν αντίκρισα το τερατούργημα του εργολάβου.
http://alexanderchalkidis.com/blog/?p=814
Το παραθέτω εδώ γιατί ανάλογα παραδείγματα έχουμε σε πάρα πολλά μονοπάτια της Ελλάδας.
Τα λάθη είναι ανθρώπινα, αλλά για να τα κάνεις εντελώς θάλασσα χρειάζεσαι ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Άβαταρ μέλους
Μήτρου Τάκης
Δημοσιεύσεις: 635
Εγγραφή: Πέμ 18 Οκτ 2012, 20:08
Τοποθεσία: Πτολεμαΐδα

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από Μήτρου Τάκης » Τετ 05 Δεκ 2012, 15:11

Θανάση το ίδιο και εγώ. Όχι κάτω από την μύτη μας, γιατί πήραμε μυρωδιά τι γίνετε, απλά το κόλπο προϋποθέτει, άβατο για τους σχετικούς, και διάχυση στους φορείς υλοποιήσεις, και μιλάμε για πολλα λεφτά, και αυτό αι στον διάολο, το αποτέλεσμα χάρτινοι πύργοι που τους πληρώσαμε κάτι εκατομμυριάκια, και πήγαν σε στοχεύμενες τσέπες.
:jumpy: :jumpy: :jumpy: :jumpy: :jumpy: Αγανάκτηση. Ενώ με λίγα χρήματα θα κάναμε υποδομές να κρατήσουμε τους κτηνοτρόφους στο βουνό, ξοδέψαμε εκατομμυριάκια για Καταφυγια, μονοπάτια, χώρους για πανηγύρια, για να κερδίσουν, οι "κουτόφραγκοι" που μας έδιωξαν από την παραγωγή μας (Τυρί γαλα κρέας που εισάγουμε) οι τοπικοί πολιτικάντηδες που τα εξαργύρωσαν σε ψήφους, και βεβαια οι εργολάβοι που με ένα σακί τσιμέντο έλυσαν το πρόβλημα τις ζωής τους.

Άβαταρ μέλους
niki_kar
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 716
Εγγραφή: Πέμ 07 Ιαν 2010, 08:50
Τοποθεσία: Έδεσσα
Επικοινωνία:

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από niki_kar » Τετ 05 Δεκ 2012, 20:49

Επιτρέψ'τε μου να σπαμάρω λιγάκι εδώ:
Μήτρου Τάκης έγραψε:Ενώ με λίγα χρήματα θα κάναμε υποδομές να κρατήσουμε τους κτηνοτρόφους στο βουνό, ξοδέψαμε εκατομμυριάκια για Καταφυγια, μονοπάτια, χώρους για πανηγύρια, για να κερδίσουν, οι "κουτόφραγκοι" που μας έδιωξαν από την παραγωγή μας (Τυρί γαλα κρέας που εισάγουμε) οι τοπικοί πολιτικάντηδες που τα εξαργύρωσαν σε ψήφους, και βεβαια οι εργολάβοι που με ένα σακί τσιμέντο έλυσαν το πρόβλημα τις ζωής τους.
Κι όμως δεν είναι όλοι έτσι. Υπάρχει και ένας εξαίρετος τοπικός πολιτικάντης στην Ανάβρα Μαγνησίας. Για ριξ'τε μια ματιά στο χωριό του:
http://diogenisdaskalos.blogspot.fr/201 ... 7%CF%82%29

Άβαταρ μέλους
Μήτρου Τάκης
Δημοσιεύσεις: 635
Εγγραφή: Πέμ 18 Οκτ 2012, 20:08
Τοποθεσία: Πτολεμαΐδα

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από Μήτρου Τάκης » Τετ 05 Δεκ 2012, 22:13

niki_kar έγραψε: Κι όμως δεν είναι όλοι έτσι. Υπάρχει και ένας εξαίρετος τοπικός πολιτικάντης στην Ανάβρα Μαγνησίας. Για ριξ'τε μια ματιά στο χωριό του:
http://diogenisdaskalos.blogspot.fr/201 ... 7%CF%82%29
Αυτός δεν είναι πολιτικάντης επειδή τυχαίνει να τον γνωρίζω, είναι παλιός συνάδελφος μου, είναι οραματιστής που κυνήγησε το όνειρο κάνοντας την πολιτική βίωμα και όχι βιοπορισμό, πάλεψε αυτό που πίστεψε με πολλές αντιξοότητες, περισσότερο στην ίδια την κοινότητα παρά έξω από αυτήν, επέμεινε και δημιούργησε. Αναφέρομε σε κάτι άλλο στους πολιτικάντηδες και τον αυλόγυρο τους που ζουν παρασιτικά σε βάρος μας. Καταφυγιο στο πουθενά από τα προγράμματα linter "Κατόπιν ενεργειών μου" κλπ και η κτηνοτροφία μας στα τάρταρα.
Πάλι ξεφύγαμε.

Άβαταρ μέλους
geohnit
Δημοσιεύσεις: 86
Εγγραφή: Σάβ 20 Οκτ 2012, 00:21

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από geohnit » Τετ 05 Δεκ 2012, 22:17

niki_kar έγραψε:Επιτρέψ'τε μου να σπαμάρω λιγάκι εδώ:

Κι όμως δεν είναι όλοι έτσι. Υπάρχει και ένας εξαίρετος τοπικός πολιτικάντης στην Ανάβρα Μαγνησίας. Για ριξ'τε μια ματιά στο χωριό του:
http://diogenisdaskalos.blogspot.fr/201 ... 7%CF%82%29

Νίκη κοπέλα μου κάτι τέτοιοι ΔΉΜΑΡΧΟΙ είναι ντροπή για το σινάφι των πολιτικών αν μπορούσαν θα τον έστελναν οι συνάδελφοί του στο πυρ το εξώτερων !!!!!!!!!!! :evil2: :evil2:

Άβαταρ μέλους
thanasis daskaloudis
Δημοσιεύσεις: 221
Εγγραφή: Πέμ 04 Μαρ 2010, 13:16
Τοποθεσία: Καβάλα
Επικοινωνία:

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από thanasis daskaloudis » Πέμ 06 Δεκ 2012, 10:53

Τάκη δίκαιο έχεις και είσαι οργισμένος. Και είναι εξοργιστικό γιατί δόθηκαν πολλά λεφτά και το αποτέλεσμα είναι πολύ μικρό. Έμενα μου έτυχε περίπτωση που δασολόγος ζητούσε απεγνωσμένα πληροφορίες για ορειβατικά μονοπάτια ώστε να κάνει τις μελέτες για να ενταχθούν σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Φυσικά δουλειά ήθελε ο άνθρωπος αλλά ο ίδιος δεν είχε περπατήσει ποτέ του :doh: σε βουνό και δεν ήξερε τι θα πει ορειβασία. Τι μελέτη λέτε να έκανε;
Όλες οι μελέτες συντάσσονταν έτσι ώστε να έχουν το μικρότερο κόστος κατασκευής. Άχρηστα σκαλάκια και κιόσκια δίπλα σε χωματόδρομους και παντελής έλλειψη σηματοδότησης στα απομακρυσμένα μέρη. Έτσι μεγιστοποιούνταν το κέρδος του εργολάβου αλλά το αποτέλεσμα ήταν για κλάματα.
Όσο για την ΕΟΟΑ αδιαφορία και παλινωδίες με τα μονοπάτια. Πριν από χρόνια ο πρόεδρος είχε δηλώσει σε ΓΣ ότι ως αθλητική ομοσπονδία δεν έχουμε καμία αρμοδιότητα με τα μονοπάτια, για τα οποία υπεύθυνα είναι αποκλειστικά τα δασαρχεία. :w00t: :w00t: Τώρα δεν το υποστηρίζουν ανοιχτά πια, αλλά δεν έχουν και κάποιο εθνικό σχέδιο. Για το τι μπορούσε και τι μπορεί να κάνει η Ομοσπονδία θα το αναφέρω σε επόμενη δημοσίευση για να μην μακρηγορώ.
Τα λάθη είναι ανθρώπινα, αλλά για να τα κάνεις εντελώς θάλασσα χρειάζεσαι ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Nikolas_A
Δημοσιεύσεις: 137
Εγγραφή: Πέμ 15 Νοέμ 2012, 21:03

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από Nikolas_A » Πέμ 06 Δεκ 2012, 11:11

Για μένα παράδειγμα προς μίμηση είναι η σήμανση στις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, όπου υπάρχουν και σχολές σήμανσης! Λιτή, ουσιαστική, οικονομική και ομοιόμορφη.

Εδώ έχουμε γεμίσει σκουριασμένα σίδερα και σάπια ξύλα που τα έχουμε πληρώσει χρυσά...

Nikolas_A
Δημοσιεύσεις: 137
Εγγραφή: Πέμ 15 Νοέμ 2012, 21:03

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από Nikolas_A » Πέμ 06 Δεκ 2012, 13:56

Αντίστοιχο παράδειγμα νοτιότερα η Ρεκκά στη Γκιώνα. Το έργο συντήρησης του μονοπατιού της Ρεκκάς δε φτάνει μέχρι τη Ρεκκά! Από το τέλος του χωματόδρομου στη στάνη διαπλάτυναν το μονοπάτι (για να περνάει φορτωτάκι) μέχρι το καταφύγιο και από εκεί τα έργα φτάνουν όσο φτάνει το μάτι (μέχρι το χαρακτηριστικό μπαλκόνι). Μέσα στη Ρεκκά το μονοπάτι καταρέει, αλλά ποιός να περπατήσει μέχρι εκεί για να το δει; Τοποθετήθηκαν και τρία ξύλινα κιόσκια, ένα στο "μπαλκόνι", ένα έξω από το καταφύγιο και ένα έξω από τη στάνη...

Πολύ θα ήθελα να μάθω το ύψος της δαπάνης.
thanasis daskaloudis έγραψε:...
Παράδειγμα λανθασμένης και άστοχης μελέτης είναι κι αυτή που αφορά το μονοπάτι της Μεσορόπης, βάσει της οποίας κατασκευάστηκαν κάγκελα και τσιμεντένια σκαλιά σ’ ένα μήκος 5 χιλιομέτρων, εκτινάσσοντας το κόστος του έργου στα 450.000 €. Το ποσό θα επαρκούσε για να καθαριστούν και να συντηρηθούν όλα τα ορειβατικά μονοπάτια του Παγγαίου. Στο γειτονικό μας Φαλακρό ο εργολάβος επικαλούμενος τις μελέτες τοποθέτησε κάγκελα και στύλους σηματοδότησης σε απόσταση αναπνοής από το δρόμο του χιονοδρομικού κέντρου, ενώ στην υπόλοιπη διαδρομή, εκεί δηλαδή όπου πραγματικά χρειάζεται, πλην όμως κοστίζει, η σηματοδότηση είναι σχεδόν ανύπαρκτη, ακυρώνοντας ουσιαστικά το έργο. Το ίδιο και στο Υψάριο της Θάσου. Σύμφωνα με τη μελέτη φτιάχτηκε μια άχρηστη ξύλινη σκάλα προς την κορυφή, που όμως κατασκευάστηκε πολύ εύκολα, αφού ξεκινάει δίπλα από το χωματόδρομο του καταφυγίου της Θάσου, ενώ στην υπόλοιπη διαδρομή, η οποία είναι μακριά από οδική πρόσβαση, οι παρεμβάσεις ήταν αναγκαίες μεν, λίγες όμως και πολύ πρόχειρες...

Άβαταρ μέλους
thanasis daskaloudis
Δημοσιεύσεις: 221
Εγγραφή: Πέμ 04 Μαρ 2010, 13:16
Τοποθεσία: Καβάλα
Επικοινωνία:

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από thanasis daskaloudis » Πέμ 06 Δεκ 2012, 23:50

Για μένα παράδειγμα προς μίμηση είναι η σήμανση στις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, όπου υπάρχουν και σχολές σήμανσης! Λιτή, ουσιαστική, οικονομική και ομοιόμορφη.
Αντίστοιχα παραδείγματα σηματοδότησης έχουμε και στην Βουλγαρία. Χωρίς περιττούς στύλους, με ενιαίο και διακριτικό τρόπο, αλλά πολύ πυκνή για να μη χάνεσαι. Κάθε μονοπάτι έχει το δικό του χρώμα και όταν συνυπάρχουν 2 ή περισσότερα μονοπάτια εμφανίζονται όλα τα χρώματα για να μην υπάρχει αμφιβολία. Φυσικά υπεύθυνη για την σηματοδότηση σε όλη την Βουλγαρία είναι μία υπηρεσία BTC (δεν ξέρω τι σημαίνει ?????) που έχει για σήμα ένα εντελβάις. Και όλα τα μονοπάτια έχουν τον δικός τους κωδικό, σαν να πρόκειται για αυτοκινητόδρομους. Με τα ευρωπαϊκά προγράμματα απλά συντήρησαν την υπάρχουσα σήμανση των μονοπατιών χωρίς να ξοδέψουν εκατομμύρια. Απλά και αποτελεσματικά πράγματα.
Οι φωτογραφίες ως επιβεβαίωση των όσων λέω.
Συνημμένα
Διακριτική αλλά πολύ πυκνή η σηματοδότηση σε όλη τη διαδρομμή (Πιρίν).JPG
Ταμπέλες μόνο σε διασταυρώσεις από τον ίδιο φορέα (BTC) με τον προορισμό, τον χρόνο, το χρώμα σηματοδότησης και τον κωδικό του μονοπαρτιού, οι πιο καινουργιές από πρόγραμμμα της EU.JPG
Μπογιά και όχι ταμπελάκια στα δένδρα.JPG
Όταν συνυπάρχουν οι μονοπάτια, εμφανίζονται και ατα δύο χρώματα (Πιρίν).JPG
Εδώ έχουμε τρία διαφορετικά μονοπάτια στην περιοχή των 7 λιμνών στην Ρίλα.JPG
Παλιά ταμπέλα λίγο έξω από το καταφύγιο της Βάντα στην Ρίλα. Για τις 7 λίμνες ακολουθάς το μπλέ μονοπάτι. Υπεύθυνος πάλι η BTC με σήμα το εντελβάις.JPG
Απομεινάρι πολύ παλιάς σηματοδότησης στο Πιρίν με το αζιμούθιο (μοίρες και απόσταση) της επόμενης ταμπέλας, αυτό και αν ήθελε δουλειά.JPG
Τα λάθη είναι ανθρώπινα, αλλά για να τα κάνεις εντελώς θάλασσα χρειάζεσαι ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Άβαταρ μέλους
niki_kar
Διαχειριστής
Δημοσιεύσεις: 716
Εγγραφή: Πέμ 07 Ιαν 2010, 08:50
Τοποθεσία: Έδεσσα
Επικοινωνία:

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από niki_kar » Παρ 07 Δεκ 2012, 00:45

Όντως η Βουλγαρία είναι υποδειγματική στη σήμανση και μάλιστα συναντάς πολλούς να περπατάνε στα μονοπάτια. Μικρούς μεγάλους :thmbup:
Στη δε Ρουμανία η κατατοπιστικότατη σήμανση έχει γίνει από την ομάδα ορεινής διάσωσης SALVAMONT και όπου έχει πινακίδα στο μονοπάτι έχει και το αυτοκολλητάκι με το τηλέφωνο τους.
Εικόνα

Άβαταρ μέλους
yannisdelta
Δημοσιεύσεις: 666
Εγγραφή: Πέμ 11 Οκτ 2012, 17:35

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από yannisdelta » Παρ 07 Δεκ 2012, 08:26

Άρα εδώ δεν είναι ΟΥΤΕ Βαλκάνια
Αλλά όλα αυτά τα ξέρουμε, το θέμα είναι τι κάνουμε για να τ' αλλάξουμε.

Άβαταρ μέλους
pankan
Δημοσιεύσεις: 793
Εγγραφή: Τρί 02 Μαρ 2010, 14:31
Τοποθεσία: Αμφιθέα

Re: Ορειβατικά μονοπάτια. Προβλήματα και μελλοντικές προοπτι

Δημοσίευση από pankan » Παρ 07 Δεκ 2012, 11:21

Να συμβάλω κι εγώ στη κουβέντα για τα πεταμένα λεφτά που πήγαν σίγουρα στις τσέπες τοπικών αρχόντων, με δύο μονοπάτια.

Το πρώτο ενώνει το Σπήλιο Γρεβενών με το Τρίκωμο. Επισυνάπτω φωτογραφίες. Το μονοπάτι περνάει από το γεφύρι της Πορτίτσας που βρίσκεται πιο κοντά στο Σπήλιο παρά στο Τρίκωμο και μέχρι το γεφύρι έχει στρωθεί καλντερίμι. Οι πυκνότατες ταμπέλες (λες και θα χαθείς στο καλντερίμι) με τους χρόνους είναι ίδιες με τις ταμπέλες του Βοίου. Οπότε ή μαζί τα φάγανε ή οι ίδιοι τα φάγανε ή τρώνε στο ίδιο μαγαζί. Δεν έχει γίνει καινούργια χάραξη για το καλντερίμι αλλά ακολουθεί ένα από τα πανάρχαια μονοπάτια-γιδόστρατα που κάνουν την ίδια διαδρομή. Αυτό λοιπόν το "πράγμα" που είναι και κατά τις ταμπέλες τους μισή ώρα δρόμος, στοίχισε 285.600 ευρώ!!! Για το Σπήλιο είναι στολίδι και οδηγεί στο μεγαλύτερο τουριστικό του κράχτη, το φαράγγι και το γεφύρι της Πορτίτσας. Όταν όμως βρέθηκα στο χωριό και τους ρώταγα που είναι το μονοπάτι, κανείς δεν μου έλεγε. Και όταν επέμεινα, με αποθάρρυναν με διάφορους τρόπους και μου πρότειναν να πάω με το αυτοκίνητο από το δρόμο. Τι τα φάγανε τότε τα λεφτά;

Εικόνα

Εικόνα

Το δεύτερο που για μένα είναι ακόμη μεγαλύτερο σκάνδαλο, βρίσκεται στο Ηλιοχώρι (Ζαγόρι) και ενώνει το χωριό με τον τοπικό καταρράκτη. Ως γνωστόν κάθε χωριό έχει κι από ένα καταρράκτη και όταν πηγαίνουμε εκεί πρέπει να αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να πηγαίνουμε εκεί και να θαυμάζουμε τα νερά που πέφτουν από ψηλά. Όπως οι περισσότεροι καταρράκτες έτσι και ο καταρράκτης του Ηλιοχωρίου βρίσκεται στο πουθενά και άρα το καλντερίμι που φτιάχτηκε δεν εξυπηρετεί τίποτα άλλο παρά κάποιους πολύ στενούς τουριστικούς λόγους. Που κι αυτοί είναι αμφίβολοι, γιατί οι τουρίστες που θα επισκεφθούν το χωριό δεν είναι και οι καλύτεροι οπαδοί του περπατήματος και σιγά σιγά μαθεύεται ότι πρόκειται για μεγάλη κόντρα. Το μονοπάτι ακολουθεί φυσικά το παλιό μονοπάτι και δεν υπήρχε καμμία ανάγκη για διαπλάτυνση και στρώσιμο. Η διαπλάτυνση έγινε για να χωράει το unimog που κουβαλούσε τα υλικά. Και αυτό το σκάνδαλο έβαλε στις τσέπες κάποιων από το χωριό, περίπου 300.000 ευρώ.

Απάντηση

Επιστροφή στο “Άλλα ορειβατικά θέματα (και όχι μόνο)”